
notes internacionals CIDOB 30 . MAY  2011 1

A pril 2011: “The Telegraph” reports from Washington 
that senior aides to President Barack Obama lavish 
praise on Al-Jazeera television, readily confess that 

during the Egypt uprising Al-Jazeera English was basically 
all they watched to try to make sense of what was going on, 
and let it be known that the President was one of those glued 
to the screen.

Four weeks before, on Capitol Hill, Secretary of State Hillary 
Clinton, addressing the Senate Foreign Relations Committee, 
had gone even further, delivering what sounded like an ad-
vert for Al-Jazeera: “Viewership of Al-Jazeera is going up in 
the United States because it’s real news”, she said. “You may 
not agree with it, but you feel like you’re getting real news 
around the clock instead of a million commercials and, you 
know, arguments between talking heads and the kind of stuff 
that we do on our news”. 

Coincidentally, in yet another show of the special relation-
ship bonding the US and the UK, David Cameron admitted 
he was also a fan. According to “The Telegraph”, the British 
Prime Minister told friends that he considers Al-Jazeera to be 
essential viewing because it is “the only network that gives 
the texture of what the Arab Street is thinking”. (“The Tel-
egraph”, 26 May 2011)

All this is quite remarkable, considering both countries 
operate global trade-mark networks such as CNN and the 
BBC, which rightly claim a global coverage and a global au-

dience. And it is a far cry from the post-9/11 years, when 
Tony Blair allegedly dissuaded George W. Bush from bomb-
ing Al-Jazeera’s headquarters in Doha, Qatar. At the time, 
the channel was not just widely mistrusted, but positively 
hated by the President’s entourage for being invariably the 
first to receive and broadcast taped messages from Osama 
Bin Laden. Donald Rumsfeld, for one, is credited for de-
scribing its coverage of US operations in Fallujah, Iraq, in 
2004 as “vicious”.

Now, the Arab Spring uprisings of 2011 are being hailed as 
the “Al-Jazeera moment”, just as coverage of the 1991 Gulf 
War was said to be the “CNN moment”. But many believe 
that the current significance of Al-Jazeera is even more pro-
found, and go as far as to say that the network has not just 
reflected what has been happening, but has actually encour-
aged revolution by creating a wider perspective of move-
ments which were essentially local.

Before and after 9/11

Al-Jazeera (literally,The Island, meaning the Arabian peninsu-
la) was launched in 1996, following the closure of the BBC’s 
Arabic language station, a joint venture with a Qatar media 
corporation. Initially an Arabic news and current affairs sat-
ellite TV channel, Al-Jazeera has expanded since into a net-
work with several outlets, including its Internet operations 
and specialized channels in several languages.

THE AL-JAZEERA MOMENT

Oleguer Sarsanedas Media analystJUNE 
2011

33

notes
internacionals
CIDOB

C
ID

O
B • Barcelo

n
a C

en
tre fo

r In
tern

atio
n

al A
ff

airs

E-
IS

SN
: 2

01
3-

44
28



notes internacionals CIDOB 33 . JUNE  20112

Initial capital was provided by the Emir of Qatar, and shares 
were held by private investors as well as the Qatar govern-
ment. According to Hugh Miles, author of Al-Jazeera: The In-
side Story of the Arab News Channel That Is Challenging the West, 
the Emir was convinced that a free press, under the form of 
a satellite channel, was an essential ingredient to his vision 
of the emirate as a centre for commercial development and 
progress. Much of the staff came from the 250 journalists dis-
placed by the recent closure of BBC Arabic.

While other broadcasters in the region would systematically 
avoid material embarrassing to their home governments, Al-
Jazeera –despite its autocratic mentor-- was designed as an im-
partial news source and platform for discussing issues relating 
to the Arab world and for presenting, true to its slogan, not 
just “the opinion”, but “the other opinion” too. It did not take 
long for Al-Jazeera to surprise local viewers with lively and 
far-ranging talk shows and live call-in programs, and to shock 
local conservative sectors. It also led to official complaints 
and censure from neighbouring governments, some of which 
jammed Al-Jazeera’s broadcasts and booted its correspond-
ents. There were also commercial repercussions, such as pres-
sures on advertisers to avoid the channel –notably from Saudi 
Arabia. Miles points out, however, that the range of complaints 

was such, that it helped cancel out allegations of bias.

Al-Jazeera was the only international news network to have 
correspondents in Iraq during the Operation Desert Fox 
bombing campaign in 1998. Its exclusive video clips were in 
high demand by Western media –a pattern that was to be-
come a regular one in the following years.

Al-Jazeera’s 24-hour broadcasting came in January 1999. The 
network was now employing 500 people, its annual budget 
was $5 million and, however controversial, it was rapidly be-
coming one of the most influential news operations in the 
region. By 2000, its estimated viewership was 35 million, 
ranking first in the Arab world.

But Al-Jazeera gained world-wide attention following the 
September 11, 2001 attacks on New York’s twin towers, 
when it was the only channel to cover the invasion of Af-
ghanistan live from its office there. It also came to attention 
of many in the West during the hunt for Osama bin Laden, 
when the station aired videos it received from him and the 
Taliban. Some criticized the network for it, considering that 
it meant giving a voice to terrorists, whereas others sided 
with the station in considering that new footage of the 

world’s most wanted fugitives was definitely newsworthy. 
In any case, the rest of the world’s TV networks were eager 
to acquire the same footage.

Through its Kabul office, Al-Jazeera was able to offer the 
world better material on the war than its competitors, at least 
until the office was destroyed by US bombs in 2001. By that 
time, Al-Jazeera had already opened offices in other potential 
trouble spots, well ahead of the future conflicts.

By 2002, the channel and its website were attracting unprece-
dented attention from viewers looking for alternatives to em-
bedded reporting and military press conferences. Al-Jazeera 
had reached the 45 million-viewers mark.

On 1 April 2003, a US plane fired on Al-Jazeera’s Baghdad 
office, killing reporter Tareq Ayyoub. The attack was called 
a mistake. But it was around that time that Tony Blair alleg-
edly intervened to stop George W. Bush from ordering the 
destruction of Al-Jazeera’s headquarters in Doha.

Al-Jazeera English was launched in 2006. Among its staff 
were journalists hired from British, US and Canadian world-
class news operations. It faced considerable regulatory and 

commercial hurdles in the 
American market --for its 
perceived sympathy with 
“extremist causes”--, where 
Al-Jazeera English is prac-
tically unavailable to cable 
viewers, which effectively 
amounts to a black-out. But 
there were other markets: 
tens of millions potential 
viewers among the non-
Arabic Muslims in Europe 
and Asia, and many others 
who were interested in news 

from the Middle East, from a Middle-Eastern perspective. It 
turned out a success, and so it extended the influence of Al-
Jazeera, and Qatar, well beyond what had been achieved in 
the previous decade. Interestingly, the BBC launched its own 
Arabic language station in 2007.

“The freest, most widely watched TV network in 
the Arab world” 

So Thomas L. Friedman defined Al-Jazeera in “The New York 
Times” (12 February 1999). The reason why has to do with 
the network’s own claim, which is perceived as true by its 
viewership: Al-Jazeera is the only politically independent TV 
station in the Middle East.

Practically all the governments in the Middle East possess 
state-run media and censorship arrangements which enable 
them to control local media coverage and impact on public 
opinion. Prior to the arrival of Al-Jazeera, many Middle-East-
ern citizens were unable to watch any TV channels other than 
state-controlled TV stations. This raised recurring interna-
tional objections regarding press freedom and biased media 
coverage, but it was Al-Jazeera which actually did something 

While other broadcasters in the region would systematically 
avoid material embarrassing to their home governments, 
Al-Jazeera –despite its autocratic mentor-- was designed as 
an impartial news source and platform for discussing issues 
relating to the Arab world and for presenting, true to its 
slogan, not just “the opinion”, but “the other opinion” too



notes internacionals CIDOB 33 . JUNE  2011 3

about it by breaking down their monopoly. It is no wonder 
that many people saw Al-Jazeera not only as a more trust-
worthy source of information than government and foreign 
channels, but simply as the news TV channel.

Al-Jazeera’s availability (via satellite) throughout the Mid-
dle East changed the television landscape of the region and 
introduced a level of freedom of speech that was previously 
unheard of. Al-Jazeera presented controversial views regard-
ing the governments of many Gulf states, including Saudi 
Arabia, Kuwait, Bahrain and Qatar, on Syria’s relationship 
with Lebanon and the Egyptian judiciary. And its broadcasts, 
which critics accused of sensationalism aimed at increasing 
its audience share, sometimes resulted in drastic action –for 
example when, in 1999, the Algerian government cut off the 
electricity supply to large parts of the country to prevent a 
program from being watched.  

Some observers use the term “contextual objectivity” to 
describe the station’s controversial yet popular approach 
–a term that highlights the tension between objectivity and 
audience appeal but which, in the end, makes it indeed the 
most widely-watched news channel in the Middle East. 
Some argue that Al-Jazeera has a formidable authority as 
an opinion-maker. Noah 
Bonsey and Jeb Koogler, 
for example, writing for the 
Columbia Journalism Review, 
argue that the channel’s 
tremendous popularity has 
“made it a shaper of public 
opinion. Its coverage often 
determines what becomes a 
story and what does not, as 
well as what Arab viewers 
think about issues. Wheth-
er in Saudi Arabia, Egypt, 
Jordan, or Syria, the stories 
highlighted and the criti-
cisms aired by guests on Al Jazeera’s news programs have of-
ten significantly affected the course of events in the region.” 
They add that in Palestine, the station’s influence is particu-
larly strong: in the West Bank and Gaza, Al Jazeera “is the 
primary news source for an astounding 53.4 percent of Pales-
tinian viewers. The second and third most watched channels, 
Palestine TV and Al Arabiya, poll a distant 12.8 percent and 
10 percent, respectively.”

Al Jazeera’s broad availability in the Arab world, its oper-
ating with less constraint than almost any other Arab out-
let, and its being the most popular channel in the region, 
has been seen as playing a part in the 2010-2011 Middle 
East and North Africa protests, including the Tunisian and 
Egyptian revolutions. “The New York Times” stated in Janu-
ary 2011: “The protests rocking the Arab world this week 
have one thread uniting them: Al Jazeera, whose aggres-
sive coverage has helped propel insurgent emotions from 
one capital to the next”. The newspaper quoted professor 
of Middle East studies at George Washington University 
Marc Lynch: “They did not cause these events, but it’s al-
most impossible to imagine all this happening without Al 
Jazeera.”

As of 2007, the Arabic Al Jazeera channel, rivalling the BBC in 
worldwide audiences, had an estimated 50 million viewers. 
Al Jazeera English had an estimated global reach of around 
100 million households.

Legitimacy, the key to success

In media much as in politics, the key to popular success is 
perceived legitimacy. And legitimacy is made out of some 
intangible ingredients, to be handled with care, such as cred-
ibility, closeness, and relevance.

Al Jazeera’s credibility comes from firmly standing by ideo-
logical and cultural positions widely shared by its audience, 
notably as regards the displacement of Palestinians from 
their homeland, or the need for foreign troops to withdraw 
from Iraq and Afghanistan. Although some observers, such 
as Marc Lynch, believe that “the notion that there is a com-
mon struggle across the Arab world is something Al Jazeera 
helped create”, others point out that there is actually little a 
TV channel can create if it is not in synchronicity with the 
feelings and emotions that make up public opinion at any 
given moment in time, and that movements such as the re-

volts of 2011 start to build up, like waves in the ocean, a long 
time before they surface and break onto the shore. So, it is 
very much to Al Jazeera’s credit that it managed to tune into 
this energy build up and become a part of it –so that by the 
time it flooded the streets and squares, it was as only nor-
mal that people looked at it not only as a trustworthy news 
source, not even as the but as their news source.

There is also a matter of style. Al Jazeera’s style has been 
termed “aggressive” by some, others describe its talk-shows 
as “screaming matches”, still others make exception of its 
“heavy emphasis on Arab suffering” under US-backed gov-
ernments whose definition ranges from “oppressive” to “ty-
rannical”. But Al Jazeera’s style is all about closeness. Close-
ness to its viewership, based on the credibility that comes 
from a shared perspective, articulated through a very basic 
and simple, down-to-earth, text-book democratic means: to 
give people a voice. This makes perfect sense not only politi-
cally, but also in terms of media strategy: to achieve audience 
recognition and active participation.

Al Jazeera’s closeness to its audience comes from airing un-
hindered live debates with the right speakers, but mainly 

Some observers use the term “contextual objectivity” to 
describe the station’s controversial yet popular approach  
–a term that highlights the tension between objectivity 
and audience appeal but which, in the end, makes it indeed 
the most widely-watched news channel in the Middle East. 
Some argue that Al-Jazeera has a formidable authority as an 
opinion-maker



notes internacionals CIDOB 33 . JUNE  20114

from its lively and fresh reporting on the Arab Street and the 
tools made available to the audience for joining in. To the 
classic call-in formulae –which are “new” only in the sense 
that Al Jazeera allows them, whereas regional competitors 
do not--, the network has added all the tools of the elec-
tronic age, notably the Internet and the social networks. This 
viewer participation has resulted in, notably, a vast amount 
of User Generated Content (UGC), which Al Jazeera has wel-
comed and –most importantly— has not hesitated to broad-
cast alongside its own material. This is what is truly innova-
tive about Al Jazeera: the mix of professional material with 
amateur material in its regular broadcasts, and the end result 
of such mix, namely a perceived –and real— increased close-
ness, the feeling that the news pieces are a shared product 
and that the narrative of events is something that comes out 
of a joint venture with the audience. Fidelity, that idealised 
object of network desire, rests on precisely such a feeling.

And then, there is the relevance of it all. What is and what is 
not relevant at any given moment in time is obviously a sub-

jective matter. It depends on how you judge the contents of 
what is being offered. A network is relevant if what it broad-
casts means something to its viewers or not. It has to do with 
content, of course –with showing everyday life and with deal-
ing with real, street-level problems instead of remote topics, 
and using everyday language instead of the remote language 
of remote opinion givers. Relevance has to do with gearing 
content towards the audience’s interests and emotions –with 
winning hearts and minds. What Al-Jazeera has shown is a 
particular knack in connecting with both –particularly as of 
the Tunisian revolution which sparked all the other Arab re-
volts of 2011.    

The Arab revolts of 2011

In March 2011, Julian Assange, the founder of Wikileaks, ad-
dressing the Cambridge Union Society, referred to the revolt 
in Tunisia, which was triggered by the self-immolation of 
Mohamed Bouazizi: “His act took what was an online cam-
paign about what was happening in Tunisia and expressed it 
in physical form”, he said. “The cables (released by Wikile-
aks) showed the US would support the military over the Tu-
nisian regime. This changed the dynamic between reformists 
and regimists.” But Assange played down the role of social 
media and singled out Al-Jazeera for praise: “Yes, social me-

dia did play a part, although not nearly as large a part as Al-
Jazeera.” (“The Hindu”, 17 March 2011)

Now, between faithfully reporting an event, and actively at-
tempting to shape it, lies a hornet’s nest, and whoever oscil-
lates between the two is sure to feel its sting. Adhering to 
either camp may not be the safest option –particularly in 
the revolutionary environment of 2011--, but the worst, no 
doubt, is to actively ignore, obscure and misinform –which is 
precisely what most Arab state media did.

The story of the Arab revolts began in Tunisia. Mohamed 
Bouazizi, a street seller, set himself on fire on December 17, 
2010, sparking a wave of protests, which intensified follow-
ing his death on January 4, 2011. Ten days later, Zine El Abi-
dine Ben Ali, Tunisia’s autocratic ruler, stepped down and 
fled the country.

Al-Jazeera had not been allowed inside Tunisia for years. Cit-
izen journalists volunteered to help alleviate the vacuum of 

information, which gave the 
network’s reports on Tunisia 
a distinct street-level flavour. 
As demonstrations intensi-
fied, the station dropped its 
regular scheduling and opt-
ed for an open cycle, broad-
casting news and images 
–often mobile-phone gener-
ated and received through 
social networks-- as they 
came in online. The Tunisian 
audience followed their rev-
olution on Al-Jazeera, which 
was already popular before 
due to the lack of trustwor-

thy alternatives. During the revolution, the Tunisians carried 
banners praising their news channel.

The Tunisian revolution succeeded with astonishing speed. 
But Aref Hijjawi, Programme Director at Al Jazeera Arabic 
channel, is adamant: “We will avoid attributing to Al-Jazeera 
a share in the revolution’s success. On the contrary, we are 
critical of researchers’ exaggeration of its role within the re-
volts. More than its size, it is important to study the quality of 
Al-Jazeera’s impact: it was superficial. The station was sim-
ply closer to the hearts of many Arabs because the latter re-
lated to its employees as one of them. (…) Al-Jazeera creates 
neither deep awareness, nor a solid political culture. Instead 
it allows its viewers to have faith in their own thoughts. It 
shares their ideas more than it advances new ones.”

For Tunisians, Al-Jazeera was a mirror in which they saw 
themselves reflected. It helped them believe in the revolution 
their country had embarked on. It was the closest media to 
their hearts and minds.

Then, on January 25, Egypt rose against its rulers. Things 
were more difficult there for Al-Jazeera, as it was very far 
from being the news channel of choice of the Egyptian house-
holds: Egypt, like Lebanon, had many channels which cov-
ered local news with a fair degree of professionalism. How-

Al Jazeera’s style is all about closeness. Closeness to its 
viewership, based on the credibility that comes from a 
shared perspective, articulated through a very basic and 
simple, down-to-earth, text-book democratic means: to give 
people a voice. This makes perfect sense not only politically, 
but also in terms of media strategy: to achieve audience 
recognition and active participation



notes internacionals CIDOB 33 . JUNE  2011 5

ever, freedom of information in Egypt had received a painful 
blow from the state security apparatus two months before, 
when strict restrictions had been placed on privately-owned 
television stations before the parliamentary elections. Al-
Jazeera undoubtedly gained some ground during that pe-
riod, though the Egyptian public did not need Al-Jazeera to 
understand the nature of the elections that took place, where 
Mubarak’s ruling national party secured more than 95% of 
the seats –a blatant insult to the Egyptian people’s dignity 
and intelligence. This was quite possibly the spark that set 
the Egyptian revolution in motion.

During the previous years, Al-Jazeera had allocated a lot 
of airtime to Egyptian topics, and the station’s coverage 
had been strongly criticised on many occasions, especially 
after the broadcast of a two-hour-long documentary about 
torture practices by Egyptian police. But Aref Hujjawi is, 
again, categorical: “The role of Al-Jazeera in mobilizing the 
Egyptian street was minimal. Al-Jazeera imprinted one idea 
in people’s minds: that everybody believed Egypt lived in 
the shadow of a regime that 
defied time. What really gal-
vanized the Egyptian street 
was the youth of Egypt’s 
middle class. On Facebook 
and YouTube, 70.000 young 
men and women set January 
25 as a date. And the rest, as 
they say, is history.”

As protests across Egypt 
grew more heated, the gov-
ernment ordered events to be 
obscured by all local televi-
sion stations and interrupted 
Al-Jazeera’s broadcast on 
the NileSat satellite, the 
only way to view the chan-
nel in Egypt. This represented quite a setback for Al-Jazeera, 
though it managed to resume its broadcasts through friendly 
stations. But what kept street action going was the stubborn-
ness of the Egyptian youth, aided by the strong presence of 
an organized force in the street, the Muslim Brotherhood. 
Al-Jazeera received as much praise from Egyptians as it had 
from Tunisians, “but it had only reassured the revolutionar-
ies that the channel believed in them and in their struggle. 
Al-Jazeera was very clear and immutable in its pro-rebellion 
stance, as opposed to other stations that visibly wavered”, 
says Hujjawi.

When all of the station’s reporters were arrested and its of-
fices closed for a couple of weeks, Al-Jazeera sent people 
from Doha to secretly work as reporters in Egypt and was 
constantly present in Tahrir Square. As in Tunisia, many of 
the images broadcast at the time were the work of amateur 
reporters. With a live 24-hour broadcast based on a mix of 
professional videos and UGC, phone conversations and stu-
dio guests, Al-Jazeera did a great job raising the morale and 
keeping high the spirits of the revolution’s youth. Despite the 
Islamic tint that usually colours Al-Jazeera’s broadcasts, dur-
ing the revolution and until the fall of Mubarak the station 
strove to meet the demands of the young protesters by not 

promoting any particular party or ideology. Only after Mu-
barak’s resignation, when it emerged that there were few real 
parties other than the Muslim Brotherhood, viewers noted an 
increased presence of political Islam on Al-Jazeera’s broad-
casts.

Beyond the Spring

Mubarak fell on February 12, 2011. Three days later, Libya 
rose against its leader, the Libyans also called for Al-Jazeera 
and Al-Jazeera responded by taking a stance against Gadd-
afi. The station focused on the news and developing events, 
and despite interference on the ArabSat satellite, it kept re-
porting on Libya with the same intensity, with Yemen getting 
its share of coverage, and Bahrain too. And although the im-
passionate reporting of events tends to limit the focus to one 
story at a time, in the end it was quite clear that Al-Jazeera 
had been the station closest to the street pulse and the emo-
tions of citizens throughout the so-called Arab Spring.

But this Spring has not only changed the relations between 
people and their governments, it has also transformed the 
media.

The uprisings have transformed Al-Jazeera: thanks to its 24-
hour news coverage of events in Egypt, followed by round-
the-clock on-site coverage of events in Libya, Yemen, Bah-
rain, Syria and elsewhere, millions of new viewers flocked 
to Al-Jazeera. But they came at a cost. The network cancelled 
several of the controversial talk-shows that had been among 
the top-rated programmes in the Arab world because, ac-
cording to Waddah Khanfar, the channel’s general director, 
the decision to cover the Arab popular revolutions round-
the-clock made them “superfluous” –by which he meant that 
Al-Jazeera had made a decision about its future: to concen-
trate on what it had successfully proved it could do better 
than its competitors, which is to offer hot live news coverage 
rather than debate and commentary.

Some revolution. Out went the formats that made Al-Jazeera 
what it was until the Tunisian revolution. In came the round-
the-clock news format that turned Al-Jazeera into a mirror of 
what was happening in the streets during the Arab Spring 
and a prime narrator of its global story. And in came too 

Despite the Islamic tint that usually colours Al-Jazeera’s 
broadcasts, during the revolution and until the fall of 
Mubarak the station strove to meet the demands of the 
young protesters by not promoting any particular party or 
ideology. Only after Mubarak’s resignation, when it emerged 
that there were few real parties other than the Muslim 
Brotherhood, viewers noted an increased presence of 
political Islam on Al-Jazeera’s broadcasts



notes internacionals CIDOB 33 . JUNE  20116

something that puts Al-Jazeera at the forefront of main-stream 
news media evolution towards far greater viewer input and 
interaction: the mix of professional and non-professional ma-
terials as normal procedure to convey the feel of reality. In the 
process, Al-Jazeera has lost some of its vintage audience in 
the Arab countries to competitors Al-Arabiya and Al-Hurra, 
but it has gained millions world-wide in a head-on competi-
tion for global audiences with the BBC and CNN, and it has 
become the channel to be watched not only by those interest-
ed in the Middle East, like its White House regular viewers, 
but by those simply interested in international news. 

Essential viewing indeed, as David Cameron says.


